Retro: Potřebujeme vůbec školu?

4. 9. 2012

O tom, jak „veřejné školství mrzačí naše děti, a proč se tak děje“, píše John Taylor Gatto v článku „Proti školám“.

Uvádím z něho některé citace, barevně zvýrazněné.

Úvodem začíná popisem nudy ve školách:

Učil jsem třicet let jak v těch nejhorších školách v Manhattanu, tak v těch nejlepších, a během té doby jsem se stal odborníkem na nudu. Nuda byla všude v mém životě, a pokud byste se dotázali dětí, což jsem často dělával, proč pociťují nudu, vždy mi dávaly stejnou odpověď: Říkaly, že práce byla hloupá, že nedávala smysl, že už učivo znali. Říkali, že chtěli dělat něco skutečného, ne jen pořád sedět. Říkaly, že se zdálo, že učitelé nevědí mnoho o předmětech, které vyučují a že zřetelně nemají zájem dozvědět se o nich více. A děti měly pravdu: jejich učitelé byli zrovna tak znuděni jako oni.

Nuda je obvyklý stav v učitelském povolání, a každý, kdo trávil nějaký čas ve sborovně, mohl si všimnout u přítomných učitelů slabé energie, stěžování si, deprimovaných postojů. Když se zeptal, proč se nudí, učitelé měli tendenci vinit z toho děti, jak se dalo očekávat. Koho by těšila výuka studentů, kteří jsou hrubí a zajímají se jen o známky? A to ještě v lepším případě. Samozřejmě, učitelé jsou těmi samými oběťmi stejné dvanáctileté povinné školní docházky, která tak důkladně zpracovává nejen studenty, ale ještě více i učitele samotné. Kdo je tedy na vině?

Vinni jsme všichni. Můj dědeček mě naučil to pochopit. Jednoho odpoledne, když mi bylo sedm, stěžoval jsem si, že se nudím, a on mi dal pohlavek. Řekl mi, abych už nikdy nepoužíval to slovo v jeho přítomnosti, že když jsem se nudil, byla to moje vina a nikoho jiného. Povinnost zabavit a zaměstnat se je jen moje vlastní, a lidé, kteří to nevědí, jsou nedospělí a je třeba se jim vyhnout, pokud je to možné. Jistojistě jim nelze věřit. Tato epizoda mě navždy vyléčila z nudy, a tu a tam v průběhu let jsem byl schopen předat tuto lekci některému pozoruhodnému studentovi. Nicméně nejčastěji jsem shledával marným proti všeobecně panujícímu mínění, že nuda a dětinskost je ve třídě něčím přirozeným. Často jsem musel odmítat zvyklosti, a dokonce i obcházet pravidla, abych dětem pomohl uniknout z této pasti.

Dále J. T. Gatto popisuje, jak se mu za jeho boj proti zaběhaným zvyklostem systém pomstil, záměrně poškozovali výsledky jeho práce, aby měli záminky k postihům, výpovědi ze zaměstnání až k odebrání licence pro výkon učitelského povolání.

Dochází k překvapivému závěru:

Co když není chyba v našich školách? Co když jsou takové, jaké jsou, tak odporující zdravému rozumu a dlouholetým zkušenostem jak učit děti, ne proto, že dělají něco špatně, ale naopak proto, že fungují tak, jak fungovat mají?  …  Je možné, že naše školy jsou navrženy tak, aby zajistily, že lidé nikdy nedospějí?

Opravdu potřebujeme školu? Nemyslím vzdělání, jen nucenou školní docházku: šest hodin denně, pět dní v týdnu, devět měsíců v roce, dvanáct let. Je tato smrtící rutina opravdu nutná? A pokud ano, kvůli čemu? Neskrývejme se za čtení, psaní a aritmetiku jako za zdůvodnění, protože dva miliony šťastných domácích studentů tento banální důvod vyvrací. 

J. T. Gatto uvádí příklady slavných osobností, které nucenou školní docházkou neprošly a přesto se staly úspěšnými spisovateli, vědci, státníky a dodává:

V této zemi nás učí, že mít „úspěch“ je závislé na absolvovaném vzdělání, ale to není pravda ani ve smyslu intelektuálním, ani finančním. A spousta lidí na celém světě našla způsob, jak se vzdělávat, aniž by se uchylovali k systému škol, které se až příliš často podobají věznicím.

Píše, že povinná školní docházka dostala ve Spojených státech svou podobu mezi lety 1905 a 1915, ačkoli byla koncipována mnohem dříve a zaváděla se po většinu devatenáctého století a vzorem pro ni byl pruský model, vytvořený vojenským pruským státem, jehož cílem bylo  „redukovat co nejvíce individualit pokud možno na stejnou bezpečnou úroveň, chovat a trénovat standardizované občany, vyloučit jiný názor a originalitu. To je cílem školství ve Spojených státech … a to je jeho cílem všude jinde.“

Uvádí další poznatky a důkazy o „prušáctví“ ve školách, které přijaly ve svém obdivu pruské kultury její nejhorší aspekt: vzdělávací systém záměrně navržený pro průměrný intelekt, omezující vnitřní život a vůdčí schopnosti a zajišťující poslušnost a zvládnutelnost občanů. Přitom v Prusku bylo takové školství utvářeno na počátku 19. století jako pátá kolona v hrozícím stále silnějším demokratickém hnutí.

Škola v tomto duchu má šest základních funkcí, ve stručnosti:

1. Adaptace. Pevný návyk na autoritu, zbavení kritického úsudku.
2. Integrace, nebo také konformita. Všichni jsou vedeni ke stejnosti.
3. Diagnostika a zařazení. Každému je ustanovena vlastní sociální role.
4. Diferenciace. Vzdělávání odpovídá zařazení z bodu 3.
5. Selekce. Vyřazení nevhodných.
6. Propedeutika. Výběr elit pro řízení, hlídání a kontrolu.

Nepotřebujeme učení Karla Marxe o boji mezi třídami, abychom viděli, že je v zájmu komplexního řízení, ekonomického či politického, umlčet lidi dole, demoralizovat je, rozdělit je od sebe navzájem, a zničit je, pokud by neplnili své zadání. Třída předurčuje postavení, jak řekl Woodrow Wilson, jakožto rektor Princeton University, v roce 1909: “Chceme jednu třídu osob, které mají liberální vzdělání, a chceme, aby další třída osob, mnohem větší třída, se v každé společnosti z nutnosti vzdala výsady liberální výchovy a hodila se k plnění specifických těžkých manuálních úkolů.”  

Závěr je přesto optimistický a dává naději a návod, jak naše děti před semletím školní mašinérií:

Nyní dobré zprávy. Jakmile pochopíte logiku moderního vzdělávání, jeho trikům a pastím se dokážete poměrně snadno vyhnout. Škola vychovává děti, aby se staly zaměstnanci a spotřebiteli; učte své vlastní děti, aby se staly vůdci a dobrodruhy. Škola vychovává děti k poslušnosti; učte své vlastní děti myslet kriticky a nezávisle. Školou vychované děti se snadno nudí, pomáhejte těm svým rozvíjet vlastní vnitřní život tak, že už se nikdy nebudou nudit. Podněcujte je, aby vyhledávaly kvalitní poznatky z historie, literatury, filozofie, hudby, umění, ekonomie, teologie – všechno to, co jim neposkytují učitelé ve školách. Učte děti, aby dokázaly být samy se sebou, aby se dokázaly soustředit a vést vnitřní dialog. Školou vychovaní lidé mají strach být sami a hledají neustálé společenství prostřednictvím televize, počítače, mobilního telefonu, vyhledávají povrchní přátelství, která rychle uzavírají a rychle ukončují. Vaše děti by měly mít větší smysl života, a ony mohou.

Převzato z ostrova Janiky

0 0 hlasy
Hodnocení článku
Platby

Líbil se vám článek?
Přispějte, prosím, redakci OM na č. ú. 2900618307/2010, nebo přes následující QR kódy.

QR platba 50 Kč

QR platba 50 Kč

QR platba 100 Kč

QR platba 100 Kč

Odebírat
Upozornit na
15 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
orinoko
24. 9. 2019 15:14

Popravdě receno, tento článek si nepamatuji. Článek je zajimavy, ale jeho problém spočívá v těžce uchopitelnem jádru případně diskuse. Všechno napsané je pravda, pricemz je to zaroven relativni. Tak predevsim fotografická prezentace africké rakosove školy plně děti , které po vzdělání přímo hladovi, je v totálním konTRUSTU s unudenymi emerickymi debilaky, jejichz zájem je jediny: Nuda. Hlavně se nenamahat, tloustnout, a život si užít ve formě prefabriatu. Mezi nami tady je několik kantoru. Já jsem žil s ucitelkou. A teď jsem narazil na zajímavou zenskou. … Kantorka… Je zvlastni , že dřívější RASA kantoru měla sice raz doznivajiciho Rakouska-Uherska, ale… Číst vice »

orinoko
24. 9. 2019 15:24

Patent na rozum nemá nikdo.
Ale jeden člověk mnohé věděl a leccos tušil. Marně se snažím dovtipit , jak by školství dneska hodnotil.
Něco mi říká , že by zamířil do Afriky, Střední a Jižní Ameriky, a některých oblasti Asie.
Myslim, že by ho rozhodně nezajímal Severní Amerika. Snad leda ze studijních duvodu.
Jane Amosi, klanim se Ti.
Komensky byl clovek, za kterého se nemusíme stydět napříč režimy a časovou posloupnosti.
😎

PPK
PPK
24. 9. 2019 15:47

Orinoko, souhlas. A teď k meritu věci: Pokud si americká společnost vytvořila takové školství, jaké článek popisuje, tak je to jen americký a nikoliv náš český problém. Pokud se však ještě navíc – už i nám zde v Česku – někdo snaží nabulíkovat (přetiskem názorů jakéhosi J.T.Gatta), že ve stejné tradici „jede“ i základní a střední VEŘEJNÉ školství české, tak jako učitel začínám mít vážný dojem, že zde zřejmě bylo přání otcem myšlenky toho, kdo takový článek přeložil a tady prezentuje, přičemž zapomíná na českou tradici školství zásad Komenského, která mu pravděpodobně velice vadí. Ergo, zřejmě by on velmi rád… Číst vice »

orinoko
24. 9. 2019 15:57

Čtu to , a vidím hrubky. Jane Amosi, omlouvám se. Ale dvě věci najednou nezvladam. Stíhat myslenku, a vlacet za sebou vlastního gramatickeho cenzora.
Budiž mi utechou, že budu prvním „technickým“ opravářem textu knihy, kterou kamarád právě dopsal.
Bilancuje. A nějak kvaltuje.
Kronika … dá se rici… našeho hnizda.
Spatne se to cte…
… neb se začalo kácet v našem lese.
To je obrat , na který jsem poprvé narazil na OM.

Bety
Bety
24. 9. 2019 17:16

Už je to dlouho, ale chlubila se v autobuse a pěkně nahlas jedna paní své známé,
jaké je to americké školství skvělé, protože její vnučka zde sotva prolézala
se čtyřkami a po příjezdu do USA najednou patří ve třídě k nejlepším.
Tož tak. Ale bohužel mám silný dojem, že se naše školství snaží ze všech sil
to americké dohnat a předehnat.

Dana
Dana
24. 9. 2019 23:25

Americke skolstvi nejsou jen verejne skoly, o kterych ocividne referuje tento nudny pisalek. „There are 34,576 private schools in the United States, serving 5.7 million PK-12 students. Private schools account for 25 percent of the nation’s schools and enroll 10 percent of all PK-12 students. Most private school students (78 percent) attend religiously-affiliated schools.“… Rocne skoro 6 milionu v privatnich skolach. Okolo mne nejsou privatni skoly zas tak drahe a muze si je dovolit klidne rodina, kde oba rodice pracuji. Inkluze v techto skolach je minimalni a tak se nestane, ze by divosi prevzali skolni vychovu.Dusevni a moralni vychova, prakticke… Číst vice »

Martin (už bez taky m)
25. 9. 2019 8:51

Ano, naše společnost je nemocná. Každý den ale znova můžeme začít žít lépe, a začít s léčením. Jistě, není to ani snadné, ani jednoduché. Život mne naučil že zejména je třeba NEIGNOROVAT nedostatky, problémy které kolem vidíme. Pokud můžeme aniž bychom se vystavili sebezničení, je žádoucí VŽDY něco zkusit zlepšit. U mladších probíhá často pokus nasadit všechny síly, často i více. Výsledkem bývá i poškozené zdraví. Společnost ale pokud chce zůstat společností a ne shlukem atomizovaných jedinců jejich zájmy a potřeby „se tu a tam protnou“, pokud chce uchovat určité vzorce nápravy musí konat. Především nesmí bránit konání zaměřenému ke… Číst vice »

orinoko
26. 9. 2019 14:24

Takovýto prasečí nonsens přináší údajně ceska, nezatizena , ale hlavně …non fejkova adresa, na kterou je spoleh. https://echo24.cz/a/S36wB/havlovy-deti-mladi-do-30-let-neveri-statu-boji-se-o-klima-a-vlastni-bydleni Havlovy deti!!! Ty , brdo, to je racha. Právě ten soudruh , který milenku , podváděje svoji Olgu, přivedl do jiného stavu. A pak její potrat komentoval, aby to brala sportovne. VESkrna se k dětem stavěl jaksi ambivalentne. To není fejk, to je fakt. Ty drza, vepřová ČT kavko. Děti se bojí o klima? Tak at už konečně zahodi ti bezmozci svoje pomocné mozky, totiž mobily. Ať nevymysleji svoje mody, a chodí do školy ve stejnokrojich. Ať se učí vedomostem a nikoli… Číst vice »

Bety
Bety
26. 9. 2019 14:51

Kam se poděla logika, nebo obyčejný zdravý rozum?
„Je to první generace, která dospěla v zemi neomezených možností“.
A zároveň se v té zemi neomezených možností bojí o svou budoucnost? No páni!

PPK
PPK
26. 9. 2019 16:09

Již starověká zkušenost s řízením davové společnosti praví, že pouze děti a nedovzdělaní důvěřiví lidé, kteří se něčeho obávají, vzorně poslouchají pokyny svých rodičů a vůdců na slovíčko. No a aby poslouchali, tak vůdci mají k ruce patřičně vzdělané ideology, kteří pohádky a hrozby, potřebné pro poslušnost davu a tím i prosperitu (j)elit, na počkání dle potřeby vymýšlí. Kdysi to bývali démoni a bohové v libovolném množství, dnes už „věda“ politická pokročila a jelita ví, že je nutné v arsenálu hrozeb prastaré bohy pro tentokrát už do kouta uklidit a na světlo vytáhnout hrozby nové – strašidla přírodních katastrof. Hrozby,… Číst vice »

Dolmen
Dolmen
26. 9. 2019 18:44

Nedávno jsem ztratil pár slov s kolegou z bývalého pracoviště. Velmi bědoval. Do důchodu má ještě rok, ale neví, jestli to tam dokáže vydržet. Starých „blbců“ navyklých normálně „hloupě“ pracovat zůstalo už jen pár, vakance po těch odešedších jsou z valné části zaplněny produkty zdemokratizovaného školství – mladíky velmi sebevědomými, kteří ale neví, že nic neví. Takže veškerá ťarcha výrobního procesu na bedrech zbývajících starých „volů“. Prý už je to k nevydržení.

orinoko
27. 9. 2019 15:05

Dolmen,
Znám z prace. A teď v té nové mladý maglajs nemá sanci. Já toho mám plne kecky. Tolik proměnných je na hlavu zvici kompjuteru. A přitom práce vyžaduje i mužskou paru. Nevím nevim, jestli to nevzdam. Nejhorší ze všeho jsou české vyvozy v malých objednavkach. Zlatá Cina.

orinoko
27. 9. 2019 15:13

Ovšem jsou tu velmi hezké laborantky. Ale také už v letech. 40 urcite. Co je mladsi, tak je tluste. Dneska mi několikrát hořela hlava. Střídavě mě to bavilo, střídavě se připravuji NATO, že to vzdam. Prý mi nechybí gebir. Když všechno funguje, a jede to ve velké objednavce, je to pohoda. Ale něco takového je spíše vyjimka.